Mira Niculescu

nicu@ehess.fr

Titre universitaire

Doctorante

sociologie des judaïsmes occidentaux et israélien contemporains; spiritualité juive; Néo-kabbalah; judaisme et New Age; “juifs bouddhistes”Bouddhisme et yoga en occident; globalization religieuse; réseaux religieux transnationaux.

Projet de thèse en cours

“Les recompositions de la spiritualité juive dans la globalisation religieuse.”

Publications ​(2010-2015)​

Parties d’ouvrages collectifs, actes de colloque parus

« Se connecter et prendre l’avion. De San Francisco à Jérusalem en passant par Dharamsala:

la nouvelle méditation juive en réseau », in Le religieux sur Internet. S.Nizard, I.Jonveaux, F. Duteil-Ogata, (dir.), Paris, L’Harmattan. (à paraître en 2015).

« Mind full of God. Jewish mindfulness as an offspring of Western Buddhism in America”, in

Buddhism without borders, Natalie Quli and Scott Mitchell (dir.), New York: Suny Press. (2015).

« “Juif-bouddhiste”? Conflictualités internes autour de l’adoption du bouddhisme par des juifs

français », in A.S Lamine (Ed.) Quand le religieux fait conflit. Désaccords, négociations ou arrangements” Presses Universitaires de Rennes, 2014: 137-148

“Find your inner god and breathe. Buddhism, Pop culture and Contemporary changes in

American Judaism” in Religion in Consumer Society. F. Gauthier, T. Martikanen (Eds.) London: Ashgate 2013: 91-108

“I the Jew, I the Buddhist. Multi religious belonging as inner dialogue.” Crosscurrents,

September 2012: 350-359

“Women with shaved heads: Western Buddhist nuns and Haredi Jewish wives. Polysemy,

universalism and misinterpretations of hair symbolism in pluralistic societies” in Religion and the Body, 23 rd volume of Scripta Instituti Donneriani Aboensis ,Turku: 2011: 210-234

Compte rendus d’ouvrages

Cherblanc, Jacques (éd.) Rites et symboles contemporains, théories et pratiques. Québec:

Presses de l’Université du Québec, 2011, 206 p.

Lehr Johanna. La thora dans la cité. L’émergence d’un nouveau judaïsme religieux après la

seconde guerre mondiale. Paris: le bord de l’eau, 2013.

de Lubac, Henri, Cardinal,, Aspect du Bouddhisme. I. Christ et Bouddha. II. Amida. Paris,

Cerf, 2012

Nynäs, Peter, Mika Lassander, Terhi Utriainen (editors). Post-secular society.

New Brunswick, NJ: Transaction editors, 2012, 282 pages

Trigano, Shmuel (dir.) La fin de l’étranger? Mondialisation et pensée juive. Pardès n° 52.

Paris: In Press, 2013

Les plus belles paroles du bouddha. Les versets du dhammapada, trad. Jeanne Schutz, Paris:

Sully, 2012.

Traduction

Déc. 2010 « Le Christianisme matérialiste de Simone Weil », Inese Radzins, in Cahiers de Simone Weil.

Activités scientifiques

​Chercheur Invité

Octobre 2012-Juin 2014, Visiting Research Scholar, Institute for Israel and Jewish Studies (IIJS) Columbia University, New York

Octobre 2012-Juin 2013. Research Affiliate, Initiative for the Study of Material and Visual Cultures of Religion (MAVCOR), Yale University.

Octobre 2011-Juin 2012, Visiting Research Scholar, City University of New York (CUNY), Committee for the study of Religions, with Pr. Bryan Turner.

Juillet 2011, Coolidge Fellow, Crosscurents Annual Research Colloquium: ‘Religious Pluralism, multi-religious belonging, and Jewish-Christian dialogue’, Union Theological Seminary (UTS) New York.

Oct 2009- Juin 2010 Visiting Research Fellow of the Israeli Ministry of foreign affairs, Rothberg International School, Hebrew University of Jerusalem.

Participation à des programmes de recherche collectifs

​Janv. 2008-Janv.2011 Membre vacataire de l’ANR (Agence nationale pour la recherche) « Conflirel»: Conflit Religieux en France ». CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique), EHESS, Paris.

Participations à des conférences, colloques, séminaires et journées d’études

Janvier 2013 Association Française de Sociologie des Religions. (AFSR)“Religion and the Internet”: ‘Going online and taking the plane. The networks of Jewish mindfulness”.

30 juin -3 juillet 2011 International Society for the Study of religion (ISSR), “Religion and Economy in a global world’: 2 communications: ‘Performing hybridity: visual language as a heuristic tool to comprehend the ‘jewish-buddhist’ phenomenon’ ‘Marketing contemporary Judaism: The new deals in Jewish meditation to ‘bring back’ individual seekers gone to Buddhism’

11 mars 2011 Haifa University, ‘The third Israeli conference for the study of contemporary spiritualities’:Buddhism to the Jews’ or ‘Judaism to Buddhists’? Interweaving Judaism and Buddhism in meditation practices in America and in Israel’

19 Mars 2010 Institute of Buddhist Studies, Berkeley, ‘Buddhism without Borders: Contemporary Developments in Buddhism in the West’: Jewish-mindfulness’, from Vipassana to a new form of Jewish meditation: the acculturation of Buddhism in American Judaism’.

17 Avril 2009 Sociological Association (BSA) Sociology of Religion conference stream, “Religion, Spirituality and the Globalisation of Social Inquiry:

“When Jews meet Buddhism in the West: the Jewish-Buddhist phenomenon”